Trøgstad Historielag på tur til Kongsberg.

Søndag 21.august reiste vi med buss fra Skjønhaug for å besøke Kongsberg som har mye spennende å tilby turister. Karl Kure var reiseleder, og han hadde laget et flott program for oss. Veien er lang så vi tok en liten rast før vi nådde fram til Sølvgruvene som var første post på programmet.

Vi stablet oss inn i gruvetoget som kjørte oss ca. 2,2 km innover i fjellet gjennom Christian 7.stoll til ankomsthallen i Kongens gruve. En hyggelig guide ventet på oss der og viste oss rundt i gruvegangene, en runde på ca. 500 meter som ga oss et lite inntrykk av hvordan det var å jobbe inne i fjellet. I begynnelsen av gruvedriften var levealderen på arbeiderene ca. 35 år. Gruvedriften startet i 1623 og endte i 1958. Temperaturen inne i gruvene var konstant + 6 grader, så det var godt å komme ut i lyset og varmen igjen.

Turen gikk videre til Norsk Bergverksmuseum. Vi ble også guidet rundt og vist forskjellige gjenstander som ble brukt i forbindelse med bergverksdriften.

Det ble tid til en kafferast før vi fikk omvisning i Kongsberg kirke, Norges største barokk/rokokkokirke med 2400 sitteplasser og 3 store, vakre lysekroner laget på Nøstetangen Glassverk. Kirken sto ferdig i 1761 og der er alteret, prekestolen og orgelet bygget sammen til en praktvegg. Kirken har også en egen kongelosje. Det er et imponerende bygg.

Til slutt spiste vi en velsmakende middag på Big Horn Steakhouse og var hjemme igjen kl.22.00 på kvelden.

En flott dag med mange inntrykk å ta med seg hjem igjen!

Inger Lise Storsand, sekr.